با توجه به جامعه آماری و برآورد کل آن از بین ۲۷۰۰ نفر به ۶۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و آزمون اختلالات رفتاری بر روی آنها اجرا گردیده است .
روش نمونه گیری : روش نمونه گیری استفاده شده در تحقیق حاضر روش نمونه گیری طبقه ای است در بسیاری از تحقیقات انسانی ، محقق مایل است نمونه تحقیقی را به گونه ای انتخاب کند که مطمئن شود زیر گروه ها با همان نسبتی که در جامعه وجود دارند به عنوان نماینده جامعه در نمونه نیز حضور داشته باشد این نمونه ها را نمونه های طبقه بندی شده گویند روش نمونه گیری طبقه ای در مطالعه هایی که محقق قصد مقایسه زیر گروه های مختلفی را داشته باشد مناسب است به طور خلاصه در روش نمونه گیری طبقه ای محقق مطمئن است که نمونه انتخاب شده بر اساس ویژگی ها و عواملی که اساس آن طبقه بندی بوده اند ، نماینده واقعی جامعه مورد نظر است .
ابزار اندازگیری در تحقیق حاضر
ابزار اندازگیری در تحقیق حاضر پرسش نامه اختلالات رفتاری است که جزء پرسش نامه های استاندارد شده است به این پرسش نامه جهت اختلالات رفتاری و حرکتی و سنجش بسیاری از مقیاس ها مانند هیجان پذیری و وسواس – اضطراب و ترس – رفتار ضد اجتماعی و افسردگی است که دارای ۷۶ سوال است که در این تعداد سوالات ، سوالاتی وجود دارد که مقیاس هیجان پذیری و تعدادی وسواس و اضطراب و رفتار ضد اجتماعی را مورد سنجش قرار می دهد که این سوالات دارای دو گزینه آری و خیر است و نمره گذاری این آزمون از طریق کلید صورت می گیرد و هر مقیاسی یک کلید مخصوص به خود دارد که اگر مطابق کلید باشد او مخالف کلید صفر می گیرد بعضی از سوالات جنبه متضاد با هم دیگر دارند که آزمودنی اگر صادق باشد در جوابگویی حتماً نمرات خام او بدون خطا خواهد بودن این آزمون تاکنون بر روی دانش آموزان مقاطع ابتدایی شهرستان تهران که آقای محمد اسلامی انجام داده در تحقیق بررسی رابطه اختلالات رفتاری و پیشرفت تحصیلی که طبق آمار بدست آمده بین اختلالات رفتاری پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد . و طبق تحقیقات انجام شده در رابطه با این پرسش نامه روایی این آزمون ۷۸ درصد و پایایی آن ۶۸ درصد بوده و مدت اجرایی این آزمون هم در حدود ۳۰ الی ۳۵ دقیقه است و شیوه اجرای این آزمون هم به صورت گروهی و هم به صورت فردی است که در تحقیق حاضر شیوه اجرا به صورت گروهی انجام گرفته است .
روش تحقیق
روش تحقیق استفاده شده در تحقیق حاضر از نوع علی و مقایسه ای است که هدف از روش تحقیق علی و مقایسه ای ، یافتن علت های احتمالی یک الگو رفتاری است بدین منظور آزمودنی هایی که دارای رفتار مورد مطالعه هستند با آزمودنی هایی که این رفتار در آنها مشاهده نمی شود ، مقایسه می شوند این روش را غالباً پس رویداد می نامند ، زیرا اشاره به مواردی دارد که در آنها علت از پیش رخ داده است و مطالعه آن در حال حاضر از طریق اثری که بر متغییری دیگر – که معلول خوانده می شود گذارده و بر جا مانده است ، امکان دارد . ( علی دلاوری صفحه ۳۹۳ – سال ۱۳۸۱ )
روش آماری
روش آماری مربوط به فرضیه های تحقیق و بززسی و مقایسه اختلالات رفتاری و مقیاس های آن در بین دختران و پسران از روش آمار استنباطی و t متغییر برای گروه های مستقل استفاده گردیده است .
پایان نامه - مقاله - پروژه
« فصل چهارم »
«یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها»
جدول ۱-۴ : نمرات خام آزمودنیها از آزمون اختلالات رفتاری در بین دختران و پسران

 

Xcc X2 Xc x1 ردیف
۱۴۴۴ ۲۵۰۰ ۳۸ ۵۰ ۱
۱۲۹۶ ۲۷۰۴ ۳۶ ۵۲ ۲
۱۱۵۶ ۲۳۰۴ ۳۴ ۴۸ ۳
۱۰۲۴ ۲۱۱۶ ۳۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...